להתכונן לנסיעה ארוכה עם הילדים חלק ב’: גילאי בית ספר יסודי

נסיעה ארוכה ברכב עם ילדים בגילאי בית ספר יסודי (6-12), מזמנת לא מעט התמודדות עם ריבים באוטו, צרכים שונים, דעות ברורות ועוד. יחד עם זאת, עם הכנה והכוונה נכונה ניתן לעשות מכל נסיעה כיף וחוויה.

הכנות לפני הנסיעה

בכתבה הראשונה בסדרה ציינו כי יש להכין את הילדים עוד לפני הנסיעה ולעשות איתם תאום ציפיות מקדים. ישנם מספר דברים אותם חשוב לכלול כשעושים תאום ציפיות עם ילדים בגילאי בית ספר.

סיבת הנסיעה – נזכיר לילדים לאן נוסעים ומה המטרה. נשים דגש על היעד, על מה שנעשה בו, על הכיף והחוויות שנצבור, ונציין כי הנסיעה היא חלק מהטיול, וכדי שנגיע ליעד שמחים ועם מצב רוח – כך גם צריך להיות בנסיעה.

תאום ציפיות הורים ילדים – נחזור ונזכיר את הסכנות והדברים הבלתי צפויים שיש בכביש ובנסיעה, אך בלי להפחיד או להטיל אחריות על הילדים. נבדוק איזה התנהגות עוזרת ותורמת לנסיעה טובה ואיזה התנהגות יכולה להפריע. נסמן קווים אדומים של התנהגות שלא מקובלת באוטו, ונדגיש דברים שניתן וכדאי לעשות במהלך הנסיעה.

תאום ציפיות בין הילדים – אחד הדברים שהכי יכולים לשגע הורים במהלך נסיעה זה ריבים אין סופיים בין הילדים, שעלולים לחוש משועממים ולחוצים בחלל קטן וסגור. כל ילד יגיד לאחיו מה יעזור לו לעבור את הנסיעה בשלום, ויסמן קו אדום אחד שהוא מבקש מאחיו לא לעבור (מילה מסוימת, התנהגות וכדומה).

מעבר על המסלול – נספר לילדים מה צפוי לנו בדרך, באילו מקומות נעבור, מה נראה, היכן נעשה הפסקות ועוד. כדאי לעבור יחד על המפה, ולייצר שפה משותפת לקראת הנסיעה. ככל שהילדים יחושו מעורבים יותר, כך הם ישתלבו בנסיעה בצורה טובה יותר.

אריזה – רצוי לערב את הילדים באריזה של הדברים שיהיו איתנו בהישג יד ברכב. נאפשר לכל ילד לבחור צעצוע או אביזר משחק אחד או שניים לפי רצונו, שיעזור לו להעביר את הנסיעה בכיף.

התנהגות במהלך הנסיעה

כהורים, עלינו לבוא מוכנים, הן ברמה הנפשית והן ברמה המעשית, לכך שעלינו להפעיל וליצור עניין עבור הילדים בנסיעה. יש לא מעט משחקים ועזרים שניתן לקחת לדרך.

לוח מחיק וטושים – בניגוד לדפי נייר שאינם אפשריים לשימוש נוח במהלך נסיעה, לוח מחיק יעשה את העבודה. הוא גם יציב גם נוקשה, וגם ניתן לצייר או לשחק עליו.

טושים שמתאימים לציור על זכוכית ויורדים בניגוב אחד – ניתן למצוא מגוון טושים בחנויות ליצירה. לצייר על החלונות מהווה חידוש ותחושה “חתרנית”, ילדים יאהבו את זה מאד!

ספרים – ספר טוב תמיד יכול לעניין ולהרגיע. קחו בחשבון שקריאה גם עלולה לעורר בחילה. אז דעו מראש האם זה אפשרי עבורכם או עבור ילדיכם.

מוסיקה – אין כמו מוסיקה טובה לשנות אווירה. היום יותר מפעם מוסיקה זמינה וקלה להורדה, שמיעה ותפעול. דאגו שיש משהו מתאים לכל אחד מבני המשפחה. דאגו גם לאוזניות – ברגעים מסוימים תרצו מאד לעשות הפרדה בין הילדים או בינם לבינכם.

הפתעות – מגוון צעצועים קטנים וזולים, עטופים כמתנה, יכלים להוות הפתעה נהדרת בנקודות קריטיות במהלך הנסיעה. אל תתנו את כולם בבת אחת! שמרו לכם לרגעי חירום.

צילום – תנו לילדים לצלם. אם זה במצלמה או בטלפון הנייד. זה שעשוע זול וזמין, ותתפלאו לגלות מה מעניין ומושך את תשומת הלב של הילדים שלכם.

מעבר למשחקים, נסיעה זו הזדמנות נהדרת לבלות זמן עם כל המשפחה, לשחק יחד משחקי דרך שיעודדו שיחה וצחוק משותפים.

משחקי מילים:

  • משתתף מציע מילה. כל אחד בתורו מציע חרוז, עד שמישהו נתקע.
  • משתתף מציע מילה. הבא אחריו מעלה אסוציאציה למילה שנאמרה, וכן הלאה, בסוף מנסים להיזכר מה הוביל לשרשרת המילים
  • מה מזכיר לי… משתתף אחד אומר “מה מזכיר לי ים”, כל אחד מציע מה זה מזכיר לו – סירה, חול, ארמון שבנינו, ארטיק וכן הלאה.
  • חי, צומח, דומם, ארץ, עיר – בכל פעם בוחרים קטגוריה אחת, מישהו מציע אות, וצריך למצוא כמה שיותר דברים מתאימים באות שנבחרה. אפשר גם לעשות תחרות – מי מוצא ראשון תשובה.
  • חידות מאולתרות – “ירוק וארוך מתחיל במ'”, “מחליף צבעים ומכוון את התנועה מתחיל בר'”.

סיפורים:

  • סיפורים מהחיים – מעלים קטגוריה וכל אחד מספר סיפור מתאים: דבר כיפי/ מצחיק/ מבאס/ מלמד שקרה לי. חלום שחלמתי, זיכרון שיש לי מים, טיול, ביקור אצל סבא וסבתא ועוד.
  • סיפור בהמשכים – אחד מתחיל סיפור ומפסיק בנקודה מעניינת, וכל אחד ממשיך בתורו. אפשר גם להקליט בטלפון הניד ולשמוע אחר כך את כל הסיפור ברצף.
  • בדיחות – לספר בדיחות לפני נושא מסוים.

משחקים:

  • מישהו בוחר דמות, השאר מנסים לזהות אותה ב-21 שאלות של כן/לא.
  • לטוס לירח – מישהו בוחר מכנה משותף של דברים שיכולים לטוס איתו לירח, כל אחד בתורו מעלה חפץ או מילה ובהתאם אליה טס או נשאר, ככה ממשיכים בסבב עד שמגלים מה המכנה המשותף (למשל “אני טסה לירח ולוקחת איתי בלון – בלב אני מחליטה שאני לוקחת רק דברים שעפים, אז מי שיביא עפיפון, ציפור, מטוס, מצנח וכן הלאה יצטרף).
  • שרים יחד – מעלים מילה ומוצאים את כל השירים שהמילה הזו מופיעה בהם.

אל תתייחסו לנסיעה כאל עניין של מה בכך! חשוב לתכנן אותה כחלק אינטגרלי מהטיול, ועלינו כהורים מוטלת המשימה לעזור לילדים שלנו לעבור ולהעביר את הנסיעה בכיף ובצורה נעימה. בכדי שהנסיעה תוכל להיות בטוחה יותר וכל החופשה המשפחתית תוכל להיות מהנה יותר.

רעיונות נוספים להכנה לנסיעה ארוכה ולנסיעה עם פעוטות, בחלק א’ ו-חלק ג’ בסדרה.

סגירת תפריט
Call Now Button
שלח לנו הודעה
שלח לנו הודעה בוואטסאפ
הי, כאן צוות אביטל השכרת רכב, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן