נהיגה בחורף מביאה עימה אתגרים רבים. חלק מהאתגרים קשורים לתנאי הדרך, לבטיחות ולטכניקות נהיגה מתאימות. חלק מהאתגרים קשורים למה שקורה לנו – הנהגים – מבחינה פיזית ומבחינה מנטאלית בעת הנהיגה, בייחוד כאשר לפנינו נהיגה ארוכה מהרגיל.

אחת מתופעות הלוואי של החורף היא העייפות, היא מתחזקת דווקא בחורף מהסיבות הבאות:

  • אחד הדברים היותר מתסכלים בחורף הוא שמחשיך מוקדם. אם בקיץ, גם כאשר יצאנו מהעבודה בשעה שבע בערב עדיין היה אור שנתן לנו תחושת יום וערנות, בחורף, גם אם נקדים ונצא בשעה חמש אחרי הצהריים, החשיכה תאותת לגוף שלנו כי כבר לילה, ובלי שנשים לב אנו עלולים להתחיל לנמנם.
  • בחורף, כידוע, קר. הקור מעורר את הנטייה שלנו לאכילה מוגברת, ולא רק שאנחנו מוצאים את עצמו אוכלים יותר, בדרך כלל נבחר מאכלים כבדים יותר, שמעניקים אשליה של חום – בצקים למיניהם, מרקים סמיכים, רטבים עשירים, וכמובן מתוק ועוד מתוק. אוכל כזה משפיע באופן מיידי על מידת הערנות שלנו, וגם אם שמרנו על ערנות יחסית כשהיינו פעילים במשרד, העייפות תחכה לרגע בו נשב על כיסא הנהג כדי להשתלט.
  • כמה נעים לנסוע ברכב חם כאשר בחוץ קר ויורד גשם. אולם החימום עלול להיות מסוכן. כאשר אנחנו שבעים, מחוסרי אפשרות לפעילות פיזית, יושבים במקום חמים ונעים – הדבר הבא הטבעי לעשות הוא לנמנם.
  • גשם, תנאי ראות לקויים ועומסי תנועה מאפיינים נהיגת חורף. כל אלה ועוד מאטים את מהירות הנסיעה. נסיעה איטית ומקוטעת מורידה את הדריכות שלנו כנהגים, מייצרת תחושת ביטחון לא נכונה שעלולה להוביל לרפיון שרירי, למחשבות שטות, לבהייה דרך החלון שיכולים לבסוף להוביל למצב של נמנום על ההגה.

אם כך, עייפות מאפיינת נהיגת חורף. בבואנו לצאת לנסיעה ארוכה, נכון יהיה לתכנן אותה כראוי ולדעת מה ניתן ומה כדאי לעשות במקרים בהם העייפות משתלטת עלינו.

כאשר אנחנו שמים לב שהעייפות מתגנבת, הכי טוב זה לעצור ולהתרענן:

  • שינה קצרה של כרבע שעה ורצוי לא יותר מעשרים דקות, יכולה לאפשר לנו לפחות עוד שעת נהיגה בערנות טובה.
  • במידה והזמן לא מאפשר נמנום, עצרו בצד, אך אל תישארו ברכב. צאו החוצה, התמתחו, קפצו במקום, הקיפו את הרכב מספר פעמים בריצה.
  • הרטיבו את הפנים ואף את כל הראש במים אם מתאפשר לכם.

אבל חשוב מאוד: עצירת התרעננות – במידת האפשר ורק במקום בטוח.

גם בתוך הרכב, תוך כדי נסיעה, ניתן לעשות מספר דברים שישמרו על הערנות שלנו:

  • קחו כמה נשימות עמוקות ורכות – מחסור בחמצן עשוי לגרום לעייפות. מלאו את הריאות ואת התאים באספקה טובה וטרייה של חמצן.
  • עסו את הפנים, בייחוד את אזור העיניים והמצח. גם עיסוי של תנוכי האוזניים מעיר וממריץ.
  • שנו את תנוחת הישיבה, מתחו את הידיים, קפצו את הידיים סביב ההגה והרפו, מתחו את אצבעות הידיים או בצעו כל תרגיל גופני אחר, כמובן בתנאי שאינו פוגע בריכוז וביכולת התגובה שלכם.
  • מגבונים לחים בהישג יד יכולים לתרום לתחושת רעננות וגם להעסיק אתכם לכמה דקות של ערות.
  • הדליקו רדיו והיו מאזינים פעילים. אם בחרתם תחנה עם שירים, שירו בקול רם עם הזמר, וככל שתוסיפו תמונות דמיון שאתם מופיעים על במה או זוכים בתחרות ריאליטי, כך המוח יישאר יותר ערני וצלול. אם בחרתם תוכנית דיבורים, התווכחו עם המגיש ועם המרואיינים, הביעו דעה ממש כאילו גם אתם משתתפים בפאנל, תתלהבו, תצעקו, תצחקו. זה ישאיר אתכם ערים.
  • אם יש איתכם נוסעים באוטו, דברו איתם, יזמו שיחה, שאלו שאלות, התעניינו. גם שיחה בטלפון הנייד (ורק על פי הוראות השימוש המותרות) יכולה לעזור לכם להישאר ערים.
  • כאשר החימום דולק, יש לכוון אותו לאזור הרגליים ובמידת הצורך לשמשה. אל תכוונו את החימום ישירות לפנים, זה מייבש ומרדים. בנוסף, מדי כמה דקות פתחו חלון ותנו לאוויר קר להיכנס פנימה. אוויר כזה ירענן אתכם והקור ייתן לכם מנת ערנות.
  • אכילה ושתייה עוזרות לשמור על תחושת ערנות. העדיפו כריך טוב ומזין על פני חטיפי אנרגיה או שוקולד – הוא ישאיר אתכם ערים למשך זמן ארוך יותר. כמו כן הכינו לכם מלאי של פירות, אגוזים ושקדים למיניהם (רצוי לא קלויים). קפה יכול לעזור לשמור אותנו ערניים, אך במידה. ראשית יש לזכור שהקפאין מתחיל לפעול כשלושים דקות לאחר ששתיתם אותו, אז תכננו נכון את הפסקות הקפה שלכם. שנית, שתיית קפה מרובה יכולה לעייף כי הגוף עושה מאמץ לעכל ולפרק את הקפה.
  • הכי טוב זה לשתות מים. פעמים רבות עייפות נובעת דווקא מהתייבשות סמויה של הגוף. שתו מים.

כמובן יש להימנע משימוש בכל סוג של אלכוהול או סם לפני נהיגה, לא כדאי להיעזר בכדורי שינה בלילה של לפני נסיעה ארוכה, ובכלל כדאי להתחיל לנסוע רק אחרי 15-30 דקות מרגע היקיצה, בנוסף, יש לשים לב לאזהרות במידה ונוטלים תרופה מסוימת שעשויה לגרום לנמנום.

זכרו כי מטרת כל נסיעה היא להגיע ליעד. היו ערניים לכל סימן של עייפות והגיבו אליו בצורה נכונה ובזמן. נסיעה טובה !

Rate this post